AFERA NA POMOLU: Znaju li Džaferović i Komšić "državne tajne" Dodika i Radončića?
Pohvalio se Fahrudin Radončić kako je sa Miloradom Dodikom riješio "ekstremno važno pitanje" po Bosnu i Hercegovinu i to odmah proglasio "apsolutno državnom tajnom". Slijedi logično pitanje: znaju li Šefik Džaferović i Željko Komšić šta tajno dogovara treći član predsjedništva sa ministrom sigurnosti? Zna li Zoran Tegeltija šta njegov ministar tajno odlučuje sa Dodikom? Ili, znaju li svi pomenuti odredbe Zakona o zaštiti tajnih podataka BiH?
Milorad Dodik oduvijek
funkcioniše po sopstvenom principu: "Država to sam ja!", a po
posljednjim dešavanjima vidimo kako to polako nameće i na nivou Predsjedništva
BiH. Možda mi obični smrtnici nemamo pravo znati kakav "ekstremno
riskantan sigurnosni potez koji se tiče strateškog državnog interesa naše
zemlje" su dogovorili Dodik i Fahrudin Radončić.
Ili da citiram izjavi samog
Radončića: "Radi se o nečemu što spada u apsolutno državnu tajnu. Ta
formulacija da se radi o ekstremno važnom pitanju koje može naštetiti državnim
i nacionalnim interesima BiH je tačna, ali to je jučer riješeno.".
Znači, mi obični smrtnici ne
bi smjeli uopšte postavljati pitanja oko stvari okvalifikovanih kao
"apsolutno državna tajna". No, mnoštvo je pitanja kakva možemo
postaviti, a jedno od njih svakako glasi: znaju li druga dva (ravnopravna)
člana državnog predsjedništva nešto o tome?
U svakoj normalnoj zemlji
izbio bi prvorazredni skandal ukoliko predsjedništvo kao kolektivno tijelo
pojma nema o "ekstremno riskantnim sigurnosnim potezima" kakve
preduzimaju jedan član predsjedništva i jedan ministar. Pritom, kako Radončić
sam kaže, riječ je o "državnim i nacionalnim interesima".
Po reakcijama Džaferovića i
Komšića svakako ćemo već narednih dana moći razlučiti znaju li nešto o temi
razgovora Dodika i Radončića. Ukoliko nisu upućeni možemo očekivati sjednicu
Predsjedništva BiH toliko burnu da ništa slično nije upamćeno.
Nema Radončić moć oglasiti
"državnom tajnom" bilošta u domenu nadležnosti predsjedništva, a još
manje dijeliti kolektivnog šefa države i ulaziti u pojedinačne aranžmane sa
nekim od članova. Sa druge strane apsolutno identična pravila važe za Milorada
Dodika.
Uostalom, Radončić je
ministar kolektivnog tijela izvršne vlasti sa Zoranom Tegeltijom kao formalnim
šefom. On može samostalno nastupati prema podređenim mu policijskim agencijama,
a nikako prema nadređenim tijelima vlasti - predsjedništvu i parlamentu. Baš
kao što nema pitanja kakvo on može oglasiti "državnom tajnom" u
odnosu na Parlamentarnu skupštinu i Predsjedništvo BiH.
Poseban presedan, nešto šta
bi svuda nazvali aferom, čini elementarno neznanje ministra sigurnosti. Naime,
aman 15 godina je prošlo od kako naše zakonodavstvo ne poznaje termin
"državna tajna" i toliko je Fahrudin Radončić morao naučiti. Posebice
jer mu ovo nije prvi mandat na datoj poziciji.
Još 2005. godine Zakonom o
zaštiti tajnih podataka BiH utvrđeno je kako ranije oznake "DRŽAVNA
TAJNA" ubuduće će glasiti "VRLO TAJNO", pa čak i u engleskoj
verziji kao "TOP SECRET" (zbog međunarodne komunikacije). Morao bi
Radončić takve stvari znati obzirom da je nadležan određivati stepen tajnosti
podataka i korespondira sa tajnim dokumentima.
Ovo ističem zbog pitanja: ko
je odredio stepen tajnosti podataka koje su razmatrali Dodik i Radončić na ovom
ionako institucionalno sumnjivom sastanku? Znate, organ koji određuje stepen
tajnosti u principu odlučuje i kome će tajni podaci biti ustupljeni, na koji
način i mnoga druga pitanja - baš kako stoji u pomenutom Zakonu.
Razmjena tajnih podataka
između predsjedništva i vlade stvar su
svakodnevice, ali poenta je na velikom slovu - Predsjedništvo - Savjet
ministara. U pitanju su kolektivni organi vlasti i međusobno komuniciraju kao
institucije. Posebice ako je riječ o "ekstremno važnom pitanju koje može
naštetiti državnim i nacionalnim pitanjima BiH", odnosno o stvarima u
domenu najvišeg stepena tajnosti. TOP SECRET.
Vjerovali ili ne: nema
zakonitog načina po kom jedan član državnog predsjedništva i jedan od ministara
državne vlade mogu na direktnom sastanku odlučivati po pitanjima nacionalne
sigurnosti i najvišeg stepena tajnosti. Nemaju pravo o takvim stvarima uopšte
razgovarati izvan institucionalnih okvira!
Teorijski takve situacije
moguće su u Sjedinjenim Državama, koje nemaju klasičnu vladu, a funkcionišu
kroz tzv. predsjednički sistem. Bez obzira koliku moć imao sumnjam da bi
Vladimir Putin izvodio slične marifetluke. U Bosni i Hercegovini takve
situacije jednostavno zakonski nisu dozvoljene, a kad bi znali temu razgovora
mogli bi se baviti i potencijalno zabranjenom radnjom (krivičnim djelom).
Ovo apostrofiram zbog
zakonskih ograničenja u pogledu razmjene tajnih podataka po kojima član predsjedništva
bez saglasnosti tog tijela ne smije podatke sa oznakom "VRLO TAJNO" stavljati na raspolaganje drugim
korisnicima, pa makar bili i u ovlaštenoj kategoriji poput ministra sigurnosti.
Za Radončića važi identična zabrana kada su u pitanju podaci dobijeni u okviru
Savjeta ministara. Apostrofiram: riječ je o zakonom zabranjenim radnjama kad je
u pitanju razmjena podataka unutar domaćih institucija.
Nadati se da Dodik nije
Radončiću otkrio kakav podatak dobijen od npr. Vučića ili neke druge države jer
bi onda imali prvorazredni skandal. Države ili međunarodne organizacije često
drugim državama dostavljaju podatke oko pitanja nacionalne bezbjednosti, baš
kao što se razmjena podataka i zloupotrebljava u subverzivne svrhe. Zbog takvih
stvari države donose zakone o zaštiti tajnih podataka i sprovode strogu
kontrolu dešavanja u tom sektoru.
Sa te strane moram ukazati
kako Fahrudin Radončić nema moć okvalifikovati "državnom tajnom" temu
razgovora između Dodika i njega, a najmanje u odnosu na predsjedništvo i
parlament. Baš kao što nije nadležan donositi odluke o "ekstremno
riskantnim sigurnosnim problemima" sa jednim od tri člana predsjedništva.
Zaobilazeći i predsjedništvo i vladu. Šta je on sebi umislio?!
Poenta ovog teksta leži u
pitanju: hoće li Predsjedništvo i Savjet ministara zatražiti službeno
objašnjenje šta su to Dodik i Radončić odlučivali? Pa da o svemu tome izvjeste
parlament. Reče Radončić kako su odlučili o "ekstremno riskantnim"
potezima, a nema države koja bi dozvolila ma kojim pojedincima donošenje takvih
odluka - ekstremno rizičnih.
Mogu Dodik i Radončić
ekstremno rizikovati oko svojih privatnih imperija ili umišljenih glava, ali
nikako po pitanjima koja se tiču i nas preostalih tri miliona građana. Imali
smo sasvim dovoljno iskustva sa ekstremno rizičnim odlukama moćnika pri čemu
jedino sirotinja i narod realno rizikuju, a donosioci odluka drže se
"duboke pozadine". Niko ovde nije naivan i to odavno!
Kad god Dodik, Izetbegović,
Čović, a sad i Radončić, govore o "ekstremnim rizicima" unaprijed
možemo računati da će se to nama kolektivno obiti o glave, a nikad donijeti
neko dobro. Zato i valja reagovati blagovremeno.
Čuj, moguće je da u Bosni i
Hercegovini nešto postoji kao "državna tajna". Ovde jedino
funkcionišu kriminalne tajne, a naši vlastodršci, osioni kakvi jesu, čak ni
sopstveni kriminal ne kriju pretjerano. Pa pogledajte im samo porodična imanja,
zgrade, firme... Kod nas sve funkcioniše po principu: "Država to sam
ja!", pa je smiješno uopšte razmišljati o tajnama u domenu javnog ili
nacionalnog interesa.
Znači, ukoliko mislimo na
sopstveno dobro valja nam što prije doznati o kakvoj "državnoj tajni"
je ovde riječ, pa i sa kakvim smo "ekstremnim rizikom" suočeni. I to
na svim niovoima spoznaje - od institucionalne do građanske. Kao polazište
dovoljno je potegnuti pitanje poštovanja Zakona o zaštiti tajnih podataka BiH,
odnosno jesu li Dodik i Radončić ispoštovali taj zakon. Moja malenkost unaprijed
tvrdi da nisu!
Primjedbe
Objavi komentar