Sa Pernarom do "Pravde za Davida"
Predstojećim izborima u Hrvatskoj nisam se bavio iz razloga opisanih još prilikom inauguracije Kolinde Grabar Kitarović. Jedino me zanima koliko glasova će dobiti Ivan Pernar pošto odatle možemo očitati podatke o "nacionalnom ozdravljenju". U stvaranju potpunije slike iznosim nekoliko informacija o tome kako je aktivizam Ivana Pernara doprinio nastanku "Pravde za Davida".
Pernar na sprečavanju deložacije u Banjaluci |
Javnost je moje tadašnje procjene o predstojećoj pobjedi Grabar-Kitarovićeve na predsjedničkim izborima, te potonje povratka HDZ-a na vlast, dočekala sa popriličnom skepsom. Drugi očigledno nisu prepoznali hrvatsko "identitetsko lutanje" u tim novonastalim prilikama članstva u Evropskoj uniji. Šta sam konkretno ukazivao možete shvatiti iz priloženog teksta napisanog povodom inauguracije "Tuđmanove nasljednice".
Zašto je Ivan Pernar moj favorit, nekakvo moje mjerilo "ozdravljenja" hrvatskog nacionalnog bića? U prvi mah bila mi je zanimljiva pojava deklarisanog antiglobaliste u Hrvatskoj. Normalno, "antiglobalisti svih zemalja ujedinite se"!
Elem, društveni aktivizam Pernara u našoj Banjaluci ostavio je dubok trag. Po matrici Živog zida započeli smo prve poteze suprotstavljanja oligarhiji i to upravo sprečavanjima deložacija, protestima, štićenjima žrtava... Nikada nismo krili da nam je Živi zid bio uzor u pogledu započinjanja i modaliteta društvene borbe.
Ivan Pernar prepoznao je začetke građanskog aktivizma u Republici Srpskoj i bez ikakvih kalkulacija pridružio se tome - sve do učešća u konkretnim akcijama (VIDI FOTO GORE). Time započinje simbioza kakva traje do danas i to u polazišnom obličju.
Još tokom traganja za Davidom Dragičevićem te naše snage građanskog otpora, a posebno Stefan Blagić i njegov pokret "ReStart", započinju uzbunjivanje javnosti. Očekivano, iza Davidovih roditelja, Davora i Suzane, stajemo prvog dana protesta. Baš kao i mnogo puta ranije spram drugih žrtava.
Međutim, David je sam po sebi bio specifična pojava i normalno je da njegovo stradanje Banjalučani doživljavaju kao nekakvu "crvenu liniju". Pritom, Davor i Suzana su takođe osobe posebne volje i snage, gdje se od prvog momenta moglo procijeniti da njihovu borbu ima smisla podržati maksimalno moguće.
Danas je "Pravda za Davida" globalno poznat društveni fenomen i na ponos svima nama koji smo od starta nosili tu borbu. Međutim, dopirinos u razvoju banjalučkog aktivizma od strane Ivana Pernara znan je i nikada ne smije biti zaboravljen. I ovaj tekst je u funkciji promovisanja istine.
U nastavku prilažem tekst napisan povodom inauguracije Kolinde Grabar Kitarović, a kao polazište u ocjeni koliko je Hrvatska od tada "civilizacijski nazadovala" - kako sam i predvidio. Nakon čitanja teksta biće jasnije zašto svaki glas za Ivana Pernara percipiram kao postotak "ozdravljenja" hrvatske nacije i populacije.
Okosnica banjalučkog "Živog zida" |
Borislav Radovanović: O
HRVATSKOJ NARCISOIDNOSTI (18.02.2015.)
Sumirajući utiske povodom
inauguracije nove hrvatske predsjednice, gospođe Kolinde Grabar Kitarović,
nekako dolazimo do neizbježnog pitanja – postoje li granice hrvatske
narcisoidnosti?
Od svega prezentovanoga sa
Markovog trga složio bih se samo sa jednom, nebrojeno puta ponovljenom,
konstatacijom – gospođa Kolinda je zaista lijepa žena. No, čim vizuelni efekti
dobiju svoj audio element (čitaj: čim progovori) moramo se zapitati da li izbor
gospođe Kolinde za Hrvatsku predstavlja civilizacijsko napredovanje ili
nazadovanje?
U odgovoru na ovo pitanje
prisjetimo se kako je inauguralni govor nove predsjednice na poseban pijedеstal
postavio „oca nacije“ Franju Tuđmana. Mogu gospođa Kolinda i njeni
istomišljenici, usljed vlastite narcisoidne zaslijepljenosti, Franju Tuđmana
predstavljati kao „civilizacijsku vrijednost“, međutim, u odnosu na ostatak
čovječanstva premalo je onih koji dijele njihovo mišljenje.
Franjo Tuđman je
„nusproizvod“ one krajnje vulgarizacije Marksove filozifske misli kod nas
prepoznatljive po izvedenici „marksizam“, a šta ostatak čovječanstva misli o
tim i takvim kvazikomunistima manje-više je poznato. Sad, šta reći o
„marksisti“ koji je „evoluirao“ do nivoa koketiranja sa surogatima nacizma i
fašizma (čitaj: ustaštvom)?
Veličanje Franje Tuđmana
povlači cinizam tipa – hrvatska nacija je baš onakva kakav joj je i „otac
nacije“. Pozivanje na djela Franje Tuđmana teško da se može podvesti pod
civilizacijsko napredovanje, no, kada pojedincom i kolektivitetom dominira
narcisoidnost i instrumentalizovana dezorjentacija teško je uočiti vlastite
zablude.
Ipak, bezgranična
narcisoidnost ponajviše se ogledala kroz neprekidno „kokodakanje“: Hrvati,
Hrvatska, hrvatsko, svehrvatsko... Prosto degutantno bilo je slušati
kontinuirano egocentrično ponavljanje: „Mi Hrvati i 'drugi'...“ (čitaj: ostatak
univerzuma). No, čak i hrvatska egomanija razlikuje „druge“ ili „ostale“ kroz
dvije suštinske kategorije.
Prva je ona balkanska i
slavenska od koje Hrvati uporno nastoje pobjeći, dok se kao druga nameće ona
evro-atlantska kakvoj tako zdušno streme. Tu možemo samo zamišljati kako je
hrvatska narcisoidnost pogođena činjenicom da je ta tako priželjkivana
evro-atlantska „civilizacija“ inauguraciju nove hrvatske predsjednice svela na
nivo ambasadora i izaslanika.
Sa druge strane, da upravo ta
za Hrvate neprihvatljiva balkansko-slavenska kategorija nije „uveličala“
inauguraciju, pa to bi se pretvorilo u pravu katastrofu (socio-patološkog
karaktera). Da politički predstavnici eksjugoslavenskih „državica“ svojim
prisustvom nisu podržali ovu inauguraciju, gospođa Kolinda morala bi se
zadovoljiti „veličinama“ poput Marka Perkovića Tompsona, Ćire Blaževića,
Zdravka Mamića, generala Markača i remetinačkog „gosta“ Milana Bandića. Takva
struktura zvanica teško da bi zadovoljila hrvatsku narcisoidnost.
Takve prilike (ili bolje reći
neprilike) proizvele su da je „glavna sporedna uloga“ u ovom inauguralnom
scenskom prikazu dodijeljena srbijanskom premijeru Aleksandru Vučiću. Pitanje
nestalih, kakvo je predsjednica Kolinda Grabar Kitarović apostrofirala kao
najvažnije pitanje hrvatsko-srpskih odnosa, mediji su „uredno“ proslijedili
premijeru Vučiću.
Projekti kao što su „Turski
gasovod“ (kako je predsjednik Putin „prekrstio“ Južni tok), „Put svile“, „Kina
+ 16““ i ino jasno pretenduju ka mijenjaju geopolitičkih odnosa na globalnom
nivou, a ove naše prostore nedvosmisleno vraćaju u epicentar globalnih
dešavanja. Zanimljivo je da hrvatsko-srpske političke „elite“ ne osjećaju
potrebu da razgovaraju o razvojnim šansama kakve ovakvi projekti nude, ili bar
o opasnostima kakve veliki geopolitički obrti u pravilu prate.
U daljem, treba istaći i
prisustvo B-H predsjedništva. Prilično otužno bilo je posmatrati prisustvo
dvojca Ivanić-Izetbegović na ovom proslavljanju pobjede zagovornika uvođenja
trećeg entiteta u Bosni i Hercegovini. Nakon što je izostalo njihovo oštro
političko upozorenje gospođi Grabar Kitarović da politički zahtjevi tipa
uvođenja trećeg entiteta, a posebno ako su upućeni iz Zagreba, predstavljaju
grubo miješanje u ustavno uređenje druge države, doživjeli smo da Ivanić i
Izetbegović još aplaudiraju zagovornici takvih zahtjeva. I sve to kako bi
umilostivili svog „partnera“ Dragana Čovića.
No, kako u sve šizofrenijoj
Republici Srpskoj moramo ozbiljno voditi računa o izbalansiranosti političke
kritike, nužno je cinično primijetiti da Milorad Dodik, inače najgorljiviji
zagovornik trećeg entiteta, nije ni pozvan na inauguraciju.
Sad, bilo kako bilo, vratimo
se premijeru Vučiću i pitanju zbog čega je upravo njemu dodijeljena uloga
„druge zvijezde ceremonije“? Da li je učinjeno zbog njegovog značaja ili, tek,
u funkciji isticanja hrvatske samobitnosti? Trebalo je još jednom (u
nepreglednom nizu sličnih manifestacija) nedvosmisleno pokazati da Hrvatska i
Srbija, odnosno Srbi i Hrvati, predstavljaju različite, odvojene i nespojive
kategorije.
Odgovor na pitanje zbog čega
Hrvati tako i toliko uporno manifestuju otklon spram Srba prilično je
jednostavan. Sigmund Frojd je poodavno uočio i definisao fenomen
„narcisoidnosti malih razlika“. Pojednostavljeno rečeno u pitanju je
iracionalno-narcisoidno isticanje razlika između vrlo sličnih kategorija.
Ponekad isticanje razlika između pojedinih subjekata, kakve niko drugi ne
primjećuje, može djelovati čak i zabavno.
No, iz fenomena
„narcisoidnosti malih razlika“ izveden je fenomen „animoziteta malih razlika“ i
to teško da možemo podvesti pod zabavu. Naime, u nebrojeno slučajeva dokazano
je da su sukobi između vrlo sličnih kolektiviteta vrlo teški i brutalni.
Hrvatsko-srpska sukobljavanja uvijek treba posmatrati kroz prizmu upravo tih
narcisoidnosti i animoziteta malih razlika ukoliko težimo ka objektivnoj istini
o uzrocima i karakteru sukoba.
Kažu da je o utiscima
iluzorno raspravljati, no, teško se oteti utisku da ukupna dešavanja oko
ceremenije inauguracije nove hrvatske predsjednice, gospođe Kolinde Grabar
Kitarović, predstavljaju tek puku demonstraciju hrvatske narcisoidnosti. U
civilizacijskom smislu to je naprosto nemoguće podvesti pod nekakvo
napredovanje.
Dakle, preostaje nam opcija
prema kojoj možemo govoriti samo o civilizacijskom nazadovanju, sa trendom
dalje negativne materijalizacije u vidu sve izglednije pobjede HDZ-a na
ovogodišnjim parlamentarnim izborima.
Primjedbe
Objavi komentar